puresan-in-afrika.reismee.nl

Dagje ziekenhuis en bezoek wine estate

23 februari 2018

Vandaag opgestaan en zoals voorspeld toen ik de gordijnen open deed was het uitzicht minder vrolijk. Het zou gaan regenen en dat is voor hier nu meer dan welkom.

En na het ontbijt begon het inderdaad te spetteren. De wond op mijn moeder haar been zag er niet fraai uit en kwam steeds bloed en vocht uit, dus toch maar de dokter gebeld. Die verwees ons naar het ziekenhuis in Hermanus.

Eerst nog even met de gastvrouw wat planningen doorgenomen voor de komende dagen, maar ik ga het niet redden helaas. Ik heb al dingen van mijn lijst kunnen aanvinken als voltooid en de komende tijd zal dat ook nog gebeuren maar 3 weken is vrij kort. Na de uitgebreide planning onder het genot van koffie en thee toch maar naar het ziekenhuis gereden. Eenmaal aangekomen al snel aan de beurt en werden we door een uiterst vriendelijke dame geholpen die mijn moeder volgens ons wel heel erg leuk vond. Ze heeft de wond verzorgt en een tetanus injectie gekregen. Zelfs na de behandeling bleef ze maar over haar been wrijven en aaien. Ze liet haar bijna niet los. Bij het afscheid kreeg ze buiten een grote zak met gaasjes, pleisters, zalf etc zelfs een huge hug die je niet vaak ziet. Eenmaal in de auto hebben we er enorm im gelachen. Het was een enorme opluchting dat nu alles goed schoon en verbonden was met de juiste spullen. Over 3 dagen moeten we terug voor controle. Alles overleefd dus snel weer verder met leukere dingen.

We zijn doorgereden naar een wine estate in Hemel en Aarde en hebben daar binnen gegeten. Het klaarde ineens op en konden zo toch nog genieten van een prachtig uitzicht. Vanavond zouden we sla maken voor avond eten dus in de middag lekker wat uitgebreider gegeten. Mijn moeder steak tartaar en ik calamaris. En als hoofdgerecht had zij kip piri piri en ik een stuk vlees. Zelden heb ik zo’n lekker stuk mals gegrild vlees gegeten. Geen idee hoe vaak ik dat vandaag al heb verteld, ik lijk wel een gebroken plaat. Maar jeetje het was ook wel bijzonder lekker. Na het eten even op het buitenterras gezeten en in het midden lag een jeu de boule baan. Hoe leuk is dat met een uitzicht op de vallei en de bergen. Ze hadden ook een wine tasting. Voor 30 Rand (€2,11) 4 wijnen naar keuze proeven. Ik had zoiets nog nooit gedaan en vond het proeven op zich niet echt bijzonder, maar er zat wel een bijzondere wijn bij. Uiteraard hebben we die meegenomen. Toen we weg wilde rijden zag ik op de weg waar we op uitkeken iets lopen. Bleken het bavianen te zijn. Toen ik iets beter keek zag ik links van die weg tussen alle wijnstokken mega veel van die beesten zitten en krioelen. Nog nooit zo wel bij elkaar gezien.

Op de terugweg een spa proberen te boeken voor vandaag maar dat ging niet lukken, dus maar door naar de overkant om in het winkelcentrum mijn shirt om te ruilen. Blijkbaar nog niet gewend aan mijn nieuwe gewicht want ik vond medium er best klein uitzien en had geen zin om te passen, maar hij was veel te groot. Ben ik op de parkeerplaats zit hij niet in mijn tas. Grrrr Dan maar even naar binnen om Carrot cake te scoren voor Ellis,Noelene en mijn moeder. Het zag er heerlijk uit maar heb de verleiding gelukkig kunnen weerstaan. Best trots op mijzelf.

Eenmaal terug de beloofde sla met gerookte zalm gegeten en even lekker zitten kletsen.

Voor nu weer lekker slapen en morgen ochtend richting Matty en Tonny want dan gaan we Nasr de markt.

Tot morgen

Rustig dagje

22 februari 2018

Vandaag een rustig dagje. Lekker ontbeten op het terras, en mijn moeder verzorgt want die heeft iets in haar slaap gedaan waardoor haar hele huid van haar scheenbeen is gestroopt. En daarna richting Matty en Tonny gereden om vervolgens even naar het strand te gaan bij Hermanus Onrus rivier. Was in het begin vrij fris ( maar in vergelijking met Holland heel warm) later werd het veel warmer en zijn we richting Hermanus gereden. We hebben heerlijk geluncht. Daarna naar de supermarkt gereden om de laatste boodschappen te halen, want vanavond kwam Noelene terug van haar paar dagen werk, en wilde wij haar verassen met een heerlijke maaltijd.
Ik had Thaise viscurry gemaakt.
Ze vonden het heerlijk ( en ik trouwens ook). Wederom op tijd naar bed want ik ben kapot. Slaap slecht ‘s nachts. Morgen is er regen voorspeld. We zullen het morgen zien.
Slaap lekker

Sight seeing met onze gids Ellis

21 februari
Vandaag een rondtoer met onze gids Ellis gemaakt. Fantastisch wat die man je allemaal kan vertellen. En logisch want hij is jarenlang reisgids geweest en kent dus alle plekjes. Gelukkig had de auto airco. We waren heel vroeg op pad en was het nog te doen, maar naarmate de dag vorderde liep de meter op naar 35 graden. We hebben de volgende route gereden: Vermont, hemel en aarde, Caledon, Helderstroom, Villiersdorp, Franschhoek, Stellenbosch, Somerset west en via Grabouw weer naar onze thuisbasis Fisherhaven. Langs de route meerdere stops gemaakt voor foto’s, bezienswaardigheden zoals vergezichten, de dam, een kerk en uiteraard voor wat eten en drinken. Mooie uitleg van het ontstaan van de wijnboeren, de verschillende landschappen, want elk gebied ziet er anders uit. Caledon staat bijvoorbeeld bekend om zijn graan ipv wijnvelden. Eenmaal thuisgekomen heerlijk op het terras in de zon genoten van het heerlijke uitzicht. Onze leftovers uit de koelkast opgemaakt en genoten van wederom een mooie zonsondergang. Bij tijds naar bed gegaan.

Ps onze foto’s laden moeilijk in dus die zet Pascal er steeds later bij

Aankomst in Kaapstad en de eerste dag in Fisherhaven

Na de aankomst op Kaapstad Airport zijn opgesplitst om zo tijd te sparen. Mijn oom alvast naar de autoverhuur, ik naar voren komt voor mijn lokale simkaart en de andere twee dames bij de bagageband.

De simkaart had ik van tevoren in Nederland al besteld en lag keurig netjes klaar. Zonder te vragen zette hij direct mijn nieuwe simkaart over en heeft alles goed ingesteld. Dat was heel fijn. Hup door richting mijn oom om ook onze auto op te halen. Nu begonnen de zenuwen toch een beetje te komen. Hoe gaat dat straks... Rijden in een vreemd land tot daar aan toe, maar nu ook legaal spookrijden voor mijn gevoel en ook nog eens aan de passagiers kant.

Ik liep de AirPort uit en vroeg nogmaals waar de autoverhuur was. Even de weg onderdoor en dan aan de overkant maar ik mocht instappen in een soort golfkarretje. Deze karretjes werden aangeboden als service van de autoverhuurbedrijven.
Nou dat laat ik mij geen 2 x zeggen. Instappen en wegracen.

Eenmaal aangekomen was de auto snel geregeld en stonden de dames er met koffers.
Auto checken en wegrijden. Gelukkig kon ik achter mijn oom aanrijden die samen net Tonny dezelfde kant op moest en ons bij de afslag afzette waar onze gastheer Ellis ons op stond te wachten.

Na een warm welkom snel naar hun huis. En daar stond Noelene ons al op te wachten op het mooie terras met uitzicht over de Lagoon en oceaan.
Lekker bijgekletst en genoten van een mooie zonsondergang en heerlijk eten.

Daarna naar bed gegaan en vanmorgen vroeg wakker. Heel vroeg zelfs. Even opgefrist en ontbeten op het terras met uitzicht over de Lagoon en voor ons wilde paarden. En mooie paarden. Ze onderhouden zichzelf en drinken uit het brak water. Ze zien er mooier uit dan de meeste manegepaarden.

Later kwam er nog een schildpad voorbij. Hij kwam kennismaken met de hond van Ellis en Noelene.

Noelene werkt buiten de stad en komt pas donderdag terug dus zijn we met zijn drietjes op stap geweest. Lekker een sight seeing gekregen ( kon ik even kijken ipv rijden) langs Hermanus en hebben bij Duchies aan het strand gegeten.

Ze hadden daar ook deze week een goed doel voor awareness voor mensen met een handicap.
Vandaag kon je bijvoorbeeld wine tasting doen met 3 zwarte glazen en moest je raden in welk glas de rode, witte en de rosé zat. Dat was best lastig.
Maar ach wel weer een goed doel gesteund. (En nee, de glazen zaten niet vol.

Vervolgens via de haven en andere mooie plekjes naar de supermarkt gereden voor de eerste boodschappen. En door naar huis. Weer heerlijk aan de borrel tijdens de zonsondergang en daarna hebben wij voor het eten gezorgd. Nog snel een kop koffie gedronken en klaargemaakt voor de nacht. Nog even alles van mij afgeschreven en nu lekker slapen want morgen gaan we samen met Ellis een mooie tocht maken. Ik ga heerlijk nagenieten van de dag en fantaseren over morgen. Dat wordt een hele mooie dag.

Op weg naar Kaapstad

Eenmaal aan boord van onze eerste vlucht richting Dubai, moesten we eerst langs een wagen om al het ijs van de vleugels af te laten spuiten. Gelukkig duurde dit “maar” een half uur. Uiteindelijk de lucht in echt op weg naar onze overstap.

We knepen hem wel even omdat we maar 70 minuten hadden voor onze overstap. Uiteindelijk in de lucht de tijd ingehaald. Toen we aankwamen op het vliegveld in Dubai, moesten we met een bus naar de volgende vertrekhal. Geen idee hoe groot precies het vliegveld is maar in ieder geval heeeeeeel groot. Meer dan een half uur in de bus gezeten volgens mij. Aangekomen op de luchthaven weer op zoek naar grondpersoneel voor begeleiding met rolstoel voor mijn moeder. ?? geregeld. Aan alle kanten was te zien dat de bus best laat was en werd door het grondpersoneel mijn moeder naar de uitgang gereden. Wij (Matty, Tonny en ik) er achteraan gehobbeld. Eenmaal buiten weer een bus in, nee niet de Airbus maar de grondbus. Eerst weer wachten op andere passagiers en weer een heel eind met de bus. Dus uiteindelijk weer een half uur vertraging. En ook op onze tweede vlucht weer heerlijk gegeten, gedronken, spelletjes gespeeld, filmpje gekeken ( Despicable Me 3) weer wat slapen en eten en drinken. De tijd ??vliegt zo wel voorbij.

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!