puresan-in-afrika.reismee.nl

3-3-2018 eerste dag op Botlierskop

Vanmorgen toen ik wakker werd wees Noelene mij op de 2 pelikanen die aan de Lagoon zaten. Ik als een speer door de duinen maar 5 min waren ze helaas al gevlogen. Maar wel andere mooie plaatjes kunnen vastleggen, want alles is even mooi hier. Zelfs om 7 uur ‘s morgens.  Snel een boterham naar binnen en een kop thee, navigatie aan en gaan.
Op naar Botlierskop. De reis zou 3,5 uur duren, maar uiteindelijk bijna een uur langer over gereden ivm diverse stops onderweg. Ze waren overal aan de weg bezig. Dan staat het hele verkeer tot 20 min vast en mag je daarna pas weer door rijden.

Het laatste stukje met de ford fiesta naar het resort was best een uitdaging. Geen mooie aangelegde weg maar gravel, steen, zand etc.
Eenmaal bij de poort aangekomen werden we naar boven verwezen alwaar we welkom werden geheten. De spullen werden voor ons uit de auto gehaald en de auto werd weggereden terwijl wij met een ander naar binnen gingen. Hij wees ons het restaurant, het terras met open haard, zwembad etc. Tijdens het invullen van de papieren kregen we een overheerlijke versnapering en een drankje aangeboden. Het hapje heb ik gelaten want ik voelde mij niet 100%. Mijn moeder aan de bubbels met alcohol en ik zonder alcohol. De andere jongeman was inmiddels weer met de autosleutels terug.

Toen we ons drankje op hadden werden we met een golfkarretje naar onze kamer gebracht waar ze onze spullen al hadden neergezet. Alle spullen in de kast gedaan, en drankje genomen. We dachten lekker te genieten van een bad na al die weken weinig douchen. Maar we kwamen letterlijk van een koude kermis thuis. Alleen KOUD water. Brrrrrr. Bellen naar de receptie en gelukkig was dat niet de bedoeling. Ze zouden het maken terwijl wij de safari tocht gingen maken. Ook fijn, lekker in bad na de safari. De safari zou 3 uur duren, maar heeft uiteindelijk 4 uur geduurd. De safari was geweldig, zoveel gezien. Giraffen, verschillende zebra’s, olifanten, leeuw, springbokjes,struisvogels, kudu’s, buffel en nog veel meer.
Toen we op de helft waren gingen we ergens stoppen. Waar de koffer werd opengemaakt met heel veel lekkers. Hij stalde alles mooi uit achter op de truck op een kleedje. We kregen allemaal een een drankje naar keuze. Alles in overvloed: witte en rode wijn, bier, amarula, brandy, whisky, rum, sapjes of fris. Ook hapjes waren volop aanwezig van chips tot biltong.
Na de stop weer verder gereden en nog weer wilde beesten gezien. Toen we weer bij het resort aankwamen werden we welkom geheten met kleine warme opgerolde handdoekjes om ons op te frissen. En een portje of jus d’orange.  Ik moest alleen direct door naar de wc. Bevangen door de vermoeidheid werd ik niet goed en kwam alles eruit. Toen we de golfkar bestelde om naar onze kamer te gaan vertelde ze dat we een andere kamer kregen ivm het koude water. Dus eerst weer naar tent 5 en spullen gepakt alles werd weer naar tent 6 overgeheveld waar ik weer misselijk werd en wat kwijt moest. Snel even in bad in de hoop dat ik daar wat van zou opknappen. Het was inmiddels al 10 voor 8 en moesten voor 8 uur aan tafel. Dus haasten naar het restaurant. Een heerlijke menu kaart lag er voor ons. Ik had besloten om het brood vooraf, de soep, het voorgerecht en de sorbet even te laten voor wat het was. Helaas voor mij want alles zag er mooi uit en was even lekker. Ik ben op de bank neergeploft naast het tafeltje. En toen het hoofdgerecht werd opgediend werd ik geroepen. Super lekkere steak, maar na 1 muizenhap kon ik weer door naar het toilet. :(  :(   :(
Weer op de bank gaan liggen en gewacht tot mijn moeder klaar was. Ze zouden mijn eten wegzetten zodat ik die de volgende dag tijdens de lunch kon gebruiken. Inmiddels werd het kampvuur buiten opgestookt en waren er mannen met trommels muziek aan het maken.
Toen het eten op was zijn we snel naar onze tent gegaan en ben ik heerlijk in mijn bedje gekropen. Rust rust rust

2-3-2018 dagje rust en paarden

Vanmorgen toen ik wakker werd stonden er weer wilde paarden in de voortuin en bij de Lagoon in de verte zagen wij een groep flamingo’s. Dus snel de hond en mijn moeder meegenomen voor een wandeling langs de Lagoon. Zodra we de duinen door kwamen stonden er 2 paarden. Aangezien we naar de flamingo’s wilden moesten we toch heel dicht langs de wilde paarden lopen. Zijn even blijven staan zodat ze konden wennen aan ons want zo vaak zullen ze geen Nederlanders tegen komen. Na de wandeling even lekker op het terras ontbeten. Daarna door naar het ziekenhuis voor de check up.
Daarna naar de shopping mall een bikini gescoord want de anderen zijn inmiddels te groot geworden. Mooi excuus om weer wat nieuws aan te schaffen.
Alle dames hebben heerlijk hun haar laten wassen ivm weinig tot niet douchen was dat wel lekker.
Daarna nog inkopen gedaan voor onze reis naar het wild park in Botlierskop.

Toen we weer thuis kwamen en beneden in de tuin zaten kwamen de paarden zelfs tot ons hek gedag zeggen. Er is er 1 zwanger. We hopen dat we de geboorte nog mee kunnen maken.

Noelene heeft heerlijk bobotie gemaakt en het recept stuurt ze mij per mail. Mmmmm. Daarna lekker de koffer gepakt en nu heerlijk dromen over wat we de komende dagen gaan beleven.

1-3-2018

Vanmorgen met de uber naar de Long street in Kaapstad gegaan vaandaar naar Africa market als een echte toerist alle kraampjes langs gegaan en een paar leuke schaaltjes gescoord .
Vervolgens bij de rode hop on hop off bus station een cappuccino met soja gescoord en even uitwaaien op het dak van de bus. Daarna naar Art Museum geweest, wat een fantastisch mooie architectuur. Daarna terug naar de cottage om de laatste spullen in te pakken en te genieten van een heerlijke lunch in en bij het zwembad .Toen Veronica ons zag kwam ze met heerlijke vers gebakken scoones aanzetten, wat een fantastische gastvrouw!
Na een welkome afkoeling in het zwembad vertrokken richting Vermont om met Matty en Tonny te gaan eten.
Tussen haakjes de Tafelberg was vandaag dicht vanwege een kleedje over de berg top(bewoking)
Dus hebben wij geboft dat we na aankomst op advies van Veronica direct de Tafelberg op zijn gegaan.

De terugweg vanuit Kaapstad liep gelukkig gesmeerd. We waren bang voor file. Maar alles liep lekker door. We zijn heerlijk pizza gaan eten bij tripples bar and grill. Nu weer heerlijk thuis.

28-2-2018 Tweede dag in Kaapstad

Woensdag 28-2-2018

Na een gevecht met de airco, voor mij te koud en voor mijn moeder te warm hebben we uiteindelijk een goede oplossing gevonden. Heerlijk geslapen en vanmorgen in de voortuin van ons ontbijt genoten. Het weer is wederom fantastisch en het uitzicht helemaal. We kijken recht op de Tafelberg. Veronica onze gastvrouw vroeg ons wat we gingen doen vandaag. We vertelde haar dat we de Hop On Hop Off bus zouden nemen. Ze bood ons direct een lift aan naar de Longstreet waar de bus stopt. Waanzinnig lief natuurlijk. Zo gezegd zo gedaan. Ze dropte ons bij de bus en zijn gaan touren. Je kan overal op en af stappen.

We hebben de mini Peninsula tour gedaan.de route ging langs het Mount Nelson Hotel.Onze eerste stop was bij Kirstenbosch. Voor mijn moeder een rolstoel geregeld en zijn met een gids een route gaan lopen met mooie uitleg. Ook was er een route voor blinden waar ze langs een touw konden lopen en bij een houten bal wisten ze dat er uitleg was in braille. Fantastisch toch!
Daarna even de souvenier shop in en bij het restaurant heerlijk gegeten. Wat is dit ook een mooie plek. Je kan hier ook een picknick mand vullen en buiten ergens opeten.
Na een paar uur weer de bus ingegaan en onze route vervolgd via mooie plaatsen zoals Camps Bay en Clifton.

Bij V&A Waterfront eruit gegaan. En getwijfeld om de twee oceanen aquarium te bezoeken, maar er moesten keuzes gemaakt worden, en hebben besloten om het toch niet te doen. Ee zijn toen een harbour cruise gaan maken. Er lagen een paar zeehonden bij de entree. Stukje gaan varen en wat geschiedenis mee gekregen en leuke wetenswaardigheden. Je kon zowel in de bus als op de cruise alles volgen via oortjes en zelfs in het Nederlands.
Daarna zijn we gaan informeren voor een high tea, maar bij nader inzien niet een heel slim ivm de lijn. Dus besloten om morgen toch maar de high tea te skippen.

Daarna heerlijk op een terras Zuid-Afrikaans gegeten aan het Waterfront met uitzicht over de Tafelberg, waar nu wel een kleedje (wolken) overheen lag.

Via de shoppingmall weer naar buiten en met de uber naar huis.

27-2-2018 op weg naar Kaapstad

Vanmorgen op tijd opgestaan om alle spulletjes te pakken voor onze trip naar Kaapstad. Check, check dubbel check.

Yes klaar voor de start.

We zijn Over de kust route gegaan in plaats van over de snelweg. Aangezien mijn moeder van de week ziek was en de pinguïns moest missen hebben we ook nog even een pitstop gemaakt bij Betty’s Bay.

Verder gereden langs de kust route soms gestopt om van het mooie uitzicht te genieten. Halverwege de weg was een verkeerslicht, waar we zeker 20 minuten stil hebben gestaan. Ze waren daar bezig aan de weg.

Lang leven Google maps. Hij heeft ons de hele vakantie goed de weg gewezen. Ook nu bracht hij ons op de juiste plek. Toen we aankwamen werden we hartelijk welkom geheten door onze gastvrouw Veronica. De koelkast stond vol met melk, yoghurt, sapjes, water et cetera. Op bed lag een bord vol met vers fruit en cakejes. Zelfs een koffie en thee is gedacht.

Hebben snel onze koffers uitgepakt en een Uber besteld naar de Tafelberg dat was een half uur rijden, en kosten slechts € 10.

Eenmaal bij de Tafelberg aangekomen stonden er rijen auto’s langs de kant, dus wij dubbel blij met onze Uber. We stapten bij de entré uit en konden direct onze tickets kopen. Binnen 10 minuten zaten we op de Tafelberg. Lopen was een minder goed idee geweest, want nu zaten we binnen 3 minuten op de top van de berg. Om water te sparen hebben we maar champagne besteld. Genoten van het prachtige landschap een mooie vergezichten. Eenmaal weer beneden een Uber besteld en naar Waterfront gereden. Daar op aanraden heerlijke sushi gegeten. Ook nog sushi meegenomen voor bij het zwembad bij onze cottage. Maar toen we aankwamen was het veel te koud om buiten te zitten. Dus heerlijk op ons bedje genoten van de sushi en Rosé.

26-2/2018 Stanford en gansbaai

Maandag 26-2-2018
Vanmorgen opgestaan en ontbeten. Noelene zou thuis werken maar bleek dat de bundel internet op was...
Wij zijn in Nederland gewend om onbeperkt internet te hebben. Maar hier in zuid africa koop je een bundel. Gelukkig kon ze bijkopen. Wij zijn daarna naar Vermont gereden naar Matty en Tonny. Zij logeren bij hun vrienden Theo en Rob. Een prachtig huis, ik zou er zo willen intrekken. We werden uitgenodigd om op het terras een kop koffie te drinken, dus dat hebben we niet afgeslagen.

Zodra de koffie op was zijn we met zijn allen naar het ziekenhuis gereden in Hermanus om de wond van mijn moeder na te laten kijken. En direct door gereden naar Stanford.

Daar zijn we even door de hoofdstraat gelopen en wat winkeltjes bekeken.

Het werd wel heel erg warm en besloten naar de Robert Stanford wine estate te gaan op aanraden van Ellis. Toen we de TomTom ingesteld hadden zagen we niets staan op de plek waar we zouden moeten zijn. Eerst er langs gereden maar uiteindelijk gevonden. Toen we het terrein op reden en we aankwamen leek alles dicht. Er kwam een uiterst vriendelijke dame op ons af en legde ons uit dat de naam de we zochten de juiste plek was maar het restaurant iets verder lag, en anders heet: the zesty limon
Toen we het terrein opliepen werden we welkom geheten door tientallen ganzen. Het lag aan een vijver met mooie waterlelies en vissen. Met uitzicht over de bergen. Een prachtig romantisch plekje. We hebben er heerlijk gezeten en gegeten.

Daarna verder gereden naar de kelders. Dit is een vakantiedorp aan de Atlantische Oceaan in de West-Kaap. Het dorp ligt net ten noorden van Gansbaai. Het dorp ontleent zijn naam aan de grotten onder de rotsachtige muur waardoor een ondergrondse stroom stroomt.
Er was ook een leuke uitmonding waar je kon zwemmen.

Daarna via een omweg naar de haven van Gansbaai gereden. Daar een viswinkeltje bezocht en ergens in de haven wat gaan drinken.

Op de weg terug Matty en Tonny weer thuis afgezet en door gereden naar ons eigen huis waar een heerlijke yellow tail (geelstaart vis) op de bbq op ons lag te wachten.

Morgen een paar dagen Kaapstad.

Capetown here we come.

25 februari 2018

Vanmorgen opgestaan en ontbeten. We zouden met zijn viertjes (Ellis, Noelene, mam en ik)naar de Pinguïns in Betty’s bay gaan, maar mijn moeder was ziek geworden. Had de hele nacht op het toilet gezeten. Dus hebben we haar verzorgd en met ors, cola, water en crackers achter gelaten. Daarna zijn we met zijn drietjes op pad gegaan. Eerst naar de pinguïns in Betty’s Bay. Wat was dat een mooie omgeving. Veel pinguïns, dassies, hadedissen etc. Er was een mooie houte brug, waar links ervan de zee was en rotsen en aan de rechterkant gras en de slaapplaatsen voor de pinguïns. Daarna een snel bezoekje aan betty’s Bay main Beach, een prachtig mooi wit strand met hele mooi begroeide duinen en de bergen op de achtergrond. Prachtig!!! Van daaruit door naar Harold Porter. Eerst in het restaurant wat gegeten en gedronken en daarna een mooie wandeling gemaakt. De prachtige tuin ligt in het midden van het fynbos aan de kust, waar de flora het rijkst is. Het omvat berghellingen met heide, diepe kloven en moerassen, evenals duinen grenzend aan het strand met gespecialiseerde zout aangepaste planten. De tuin staat bekend om zijn watervallen en barnsteenzwembaden.
Dit is een klein stukje paradijs.
Deze prachtige, beschutte tuin ligt tussen de bergen en de zee. Het bestaat uit 200 hectare bos.

Daarna zijn we naar een verborgen stukje paradijs gegaan. De Palmite private dam. De auto langs de weg gezet en door de duinen naar een dam gelopen waar je heerlijk kunt zwemmen. Niemand kent het dus de hele plek voor ons alleen. Als je gaat zwemmen en de hoek omzwemt zie je een waterval.

Volgende stop was Kleinmond Beach. Weer een heel ander strand met zee, stand, een Lagoon en een grasgedeelte waar bbq’s staan. Zo kan je daar heerlijk picknicken.

Als afsluiter de wine estate Benguela cove bezocht. Een prachtig gebouw met mooie architectuur. Eerst in en rond het gebouw gelopen daarna twee verschillende wijnen geproefd. Heerlijke wijn gedronken. Veel mooie kunst. Heerlijk buiten gezeten en er liepen 3 eenden op ons af die vervolgens alsof het doodnormaal was de wijn estate binnen liepen.

Nu heerlijk aan de braai!

Nog lang nagenieten van deze bijzonder mooie dag.

Gelukkig was het weer vandaag ook fantastisch. 24 graden veel zon en een heerlijk windje.